Meditation: breath in, breath out


Mediteren? Dat is gewoon ademhalen, dat doe ik iedere dag. Hoe kan mij dit nou helpen met stress? Misschien omdat mediteren veel meer is dan "alleen ademhalen".

Ik heb al jarenlang last van stress, prestatiedruk, en de fysieke gevolgen daarvan. Mijn huisarts stelde voor dat ik ging mediteren om met die klachten om te gaan en om eerlijk te zijn vond ik het als onzin klinken, maar een dokter zei dat ik het moest doen dus ik begon er braaf aan. Sinds ik begonnen ben, zo'n 2 jaar geleden, heb ik veel verschillen opgemerkt in mijzelf. Zo slaap ik bijvoorbeeld beter, ben ik minder vaak kortademig, krijg ik mezelf sneller rustig als ik gestrest ben en voel ik me overal beter in mijn dagelijks leven.

Toen ik begon met mediteren heb ik er niet veel onderzoek naar gedaan. Ik heb een app gedownload en zette iedere avond een meditatie aan voor het slapen gaan (meestal hoorde ik het einde van de meditatie niet eens, want ik was dan al in slaap gevallen). Sinds de quarantaine begonnen is, en ook dit project, raakte ik benieuwd naar wat mediteren volgens de wetenschap eigenlijk met je doet of er verschillende vormen van meditatie zijn. Dit is wat ik ontdekt heb:

Ja, er zijn verschillende vormen van meditatie. De meditatie die ik iedere avond voor het slapen doe valt zowel onder concentratie meditatie als ademhalings-meditatie. Bij concentratie meditatie gaat het erom dat je op één ding probeert te focussen. In mijn geval is dat mijn adem. Ik probeer me zo veel mogelijk te focussen op dat ik aan buikademhaling doe (bij het inademen maak ik mijn buik bol en bij het uitademen wordt mijn buik weer plat), dat ik inadem door mijn neus en uitadem door mijn mond, en dat uitademingen langer zijn dan mijn inademingen.

Sinds ik ben begonnen aan dit onderzoek ben ik ook gestart met Mantra meditatie. Hierbij herhaal je steeds je mantra tijdens het mediteren en focus je daar op. Iedere ochtend neem ik mijzelf een mantra voor. Voor gelovige mensen kunnen dit ook gebeden zijn. Het duurde voor mij eventjes voor ik er een mantra vond die goed voor me werkte, maar ik mediteer nu iedere ochtend op een quote uit de film "The help"; (adem in) "You is good" (adem uit) (adem in) "You is kind" (adem uit) (adem in) "You is important" (adem uit).

Maar wat vind de wetenschap van mediteren?

Sinds mediteren en mindfulness populairder zijn geworden is het ook een populairder onderwerp in de wetenschap geworden en wetenschappers ontdekten wat opmerkelijke dingen bij mensen die mediteren: Meditatie verandert de hersenen.

Nu zijn de hersenen iets waar neurowetenschappers van aangeven dat ze er zeker nog niet alles over weten, maar wat ze gezien hebben is dat onder andere:

  • De prefrontale cortex (stukje van je hersenen dat aandacht geeft aan het verwerken van je zintuiglijke waarnemingen) dikker wordt.

  • Er is meer grijze materie (stofje dat helpt bij informatie verwerken) aanwezig in de gebieden die gaan over emotieregulatie, zelfreflectie, leren en geheugen.

  • De hippocampus (ziet er blijkbaar uit als een zeepaardje) wordt groter. Dit zeepaardje is onder andere belangrijk bij het leren en onthouden van informatie en het reguleren van emoties.

Nu is er veel meer onderzoek nodig voordat we precies weten wat meditatie met iemand doet, maar wel is duidelijk dat meditatie wetenschappelijk bewezen invloed heeft. Nu moet ik wel zeggen dat met een maandje mediteren je niet direct deze effecten gaat zien, maar dat je daar een paar jaar over doet.

Toch kan meditatie je nu al helpen. Het brengt namelijk je hartslag naar beneden en geeft je een moment om tot rust te komen. Er zijn verschillende apps en youtube die je kunnen helpen om te beginnen mediteren of zet simpelweg een timer op je telefoon voor hoe lang je wilt mediteren, ga op een rustige plek zitten of liggen, sluit je ogen en...

Haal diep adem door je neus voor 4 seconden. Let er op dat je je buik uitzet.

Houd deze adem vast voor 7 seconden.

Blaas hem uit via je mond voor 8 seconden en laat je buik weer zakken.

Ik hoop dat dit helpt met je stressniveau verminderen en beginnen met mediteren. Wil je nog meer informatie over meditatie en mindfulness? Dan raad ik je de Netflix docu-series "The Mind Explained", aflevering 4 Mindfulness aan.



Directe hulp nodig bij (symptomen van) extreme stress? Spreek erover met iemand in uw omgeving of zoek contact met uw huisarts.



Reacties